Strach przed rozmowami telefonicznymi.

By Paolineee - września 14, 2017

Wśród ludzi w dzisiejszych czasach często można spotkać się z przypadkami, kiedy osoba boi się wykonać jakiś telefon. Jeżeli ma odbyć jakąś rozmowę telefoniczną zaczyna paraliżować ją lęk przed tym, że może zostać wyśmiana albo ktoś uzna, że to z czym ta osoba dzwoni jest głupie i się rozłączy. Osób z takim lękiem na świecie jest bardzo dużo, nie powiem, że nie, ale ja też jakiś czas temu bałam się gdziekolwiek dzwonić. W większości prosiłam kogoś innego, żeby za mnie dzwonił bo się po prostu bałam lub też nie wiedziałam co mam powiedzieć. Ale mam dobrą wiadomość - ten lęk da się przezwyciężyć bo mi się poniekąd udało.


Nie tylko osoby nieśmiałe mają problem z tzw. telefonofobią, jak to podobno nazywają, bo nawet czasami osoby otwarte i towarzyskie mają problem, żeby gdzieś zadzwonić. A czemu tak się dzieje? Ponieważ my jesteśmy wychowani na mediach społecznościowych i łatwiej nam przychodzi napisanie smsa, e-maila czy też czatowanie z drugim człowiekiem, niż wykonanie jakiejkolwiek rozmowy telefonicznej. Kiedy piszemy tego przykładowego smsa nie musimy mieć głosowej konfrontacji z drugą osobą tak jak przy rozmowie telefonicznej. I taka mała chwila ciszy podczas tej rozmowy może wprowadzić nas w niezręczne zakłopotanie, co na prawdę często się zdarza. Powiem szczerze, że czasami nawet rozmowa z bliskimi osobami, np. z rodziną czy ze znajomymi może okazać się ciężkim orzechem do zgryzienia, bo nawet takiej rozmowy możemy się bać.

Mamy wiele przyczyn, które mogą spowodować taki strach przed rozmową telefoniczną z drugą osobą. Taki strach może być spowodowany m.in., że zabraknie nam tematów do rozmów i nastąpi ta niezręczna cisza, a do tego dojdzie stres i pustka w głowie, przez co nie będzie można wymyślić kolejnego tematu. Poza tym ktoś mógł mieć przypadek w życiu, że stał się ofiarą żartów przez telefon, to też wpływa negatywnie na takie rozmowy w przyszłości. Inną sytuacją może być np. lęk przed tym, iż telefon może odebrać inna osoba niż sam właściciel bądź też że naszą rozmowę będzie słyszeć więcej osób niż tylko ta, do której ta rozmowa jest skierowana. Np. ja mam tak, że nie lubię rozmawiać przy kimś bo nie chce żeby słyszał tą rozmowę, a poza tym czuje się wtedy nieswojo. A u mnie lęk przed rozmową był spowodowany nie śmiałością i lubieniem pisania, a nie rozmowy głosowej. Dlatego każdy z nas powinien poszukać swoich przyczyn, które spowodowały ten lęk przed rozmowami telefonicznymi bo u każdego mogą być inne.

Ale teraz warto by było pomyśleć, jak te nasze nieszczęsne przyczyny złagodzić, bądź się ich pozbyć. Każdy musi znaleźć swój sposób na to. Ja starałam się zmienić nastawienie do myślenia o telefonowaniu, tzn. starałam się na to nie patrzeć krytycznym okiem, tylko zastanawiałam, że czy oby na pewno ta osoba odbierze telefon, jeżeli jest zajęta. Ponadto nie warto rozmyślać o tym co najgorszego może stać się podczas rozmowy bo to nam nie służy. Ale z drugiej strony w ten sposób się uodparniamy psychicznie na tą rozmowę. Ostatnią moją poradą, jest po prostu pójście na żywioł podczas rozmowy, takie rozmowy są moim zdaniem najlepsze. Owszem rozumiem też osoby, które muszą się profesjonalnie przygotować do rozmowy i wszystko przemyśleć co będą chciały powiedzieć, bo też jest jakiś sposób na oswojenie się z rozmową telefoniczną, ale lepiej go nie nadużywać, ponieważ możemy zaliczyć przez przypadek gafę i znów to nas zrazi do rozmów telefonicznych.

To by było na tyle, pamiętajmy jednak, że nie każda osoba jest nie miła, kiedy do niej dzwonimy. Na przykład taka Pani z Urzędu nie jest groźna i nie miła, ona jest po to by nam pomóc. No i warto ustawić sobie łagodny i fajny dzwonek, który nas nie będzie odstraszał, kiedy ktoś do nas zadzwoni, może to być np. nasza ulubiona piosenka. Warto przełamywać lody w szczególności te telefoniczne, ponieważ dzięki temu staniemy się odważniejsi i bardziej pewni siebie.

Paulina.

  • Share:

You Might Also Like

0 komentarze