Czy warto ufać na studiach swoim pierwszym przeczuciom?

By Paolineee - sierpnia 27, 2017

Zbliża się "ulubiony" nie tylko przez uczniów, ale i przez niektórych studentów miesiąc wrzesień. A co się na studiach wiąże z wrześniem? Oczywiście sesja poprawkowa. Ja mam w tym roku przyjemność mieć wrzesień wolny, ale niestety nie każdy ma ten cudowny zaszczyt. Często zdarza się tak, że egzaminy przynajmniej u mnie na wydziale w większości są testami wyboru, albo jednokrotnego albo wielokrotnego. Najgorszymi są te wielokrotnego wyboru, które zawierają w sobie małą pułapkę, czyli punkty ujemne za źle zaznaczoną odpowiedź. 


Jednak co mamy zrobić w sytuacji, kiedy przy jakimś pytaniu mamy czarną dziurę w głowie i nie pamiętamy, czy było to w notatkach, czy też czasami jak nam się nie chciało czytać to czy tego nie pominęliśmy wzrokiem, żeby było szybciej. Przyznaje się bez bicia, że sama często omijam jakieś rzeczy w notatkach po mi się ich nie chce czytać. A później przychodzi egzamin i jest problem. I to wcale nie mały bo można stracić punkty za swoją małą głupotę.

Podobno wg najróżniejszych badań najlepszą metodą w takiej sytuacji jest zostanie przy pierwszej odpowiedzi, która nam się wydaje, że jest poprawna, bo gdy zmienimy na inną to może to nasz wynik pogorszyć. I jeżeli mam być szczera to to twierdzenie jest w nas najbardziej zakorzenione. W sumie nie ma co się dziwić bo to właśnie nasi wykładowcy zazwyczaj doradzają nam, abyśmy zostali zawsze przy pierwszej myśli i jej nie zmieniali bo jest najlepsza. A my im wierzymy, ale czy na pewno pierwsza nasza myśl zawsze musi być tą właściwą?

 Jednak spotkałam się w internecie, że taka dziedzina jak psychologia uważa inaczej,czyli że jeżeli studenci zmieniają odpowiedź to tylko ze złej na dobrą. Jednak ja niedokońca się zgodzę z psychologami, gdyż moim zdaniem nawet jeśli zmienimy i to będzie dobra odpowiedź to po prostu będzie przez przypadek, bo jeżeli nie znamy odpowiedzi na pytanie a podpunktów jest dużo to występuje mały procent, że akurat trafimy w poprawne odpowiedzi w teście wielokrotnego wyboru. Ja tego szczęście nie miałam nawet jak wg psychologii wychodzi, że odpowiedzi warto zmieniać.

Dlatego też życzę wszystkim studentom, aby zawsze podejmowali na testach te właściwe decyzje bez względu czy zostaniecie przy pierwszej odpowiedzi, czy ją zmienicie zarówno teraz na sesji poprawkowej we wrześniu, jak i na tych głównych sesjach, czy kolokwiach w trakcie semestru.

Paulina.

  • Share:

You Might Also Like

0 komentarze